Dla większości ludzi ich samochód jest najdroższą ruchomością jaką użytkują. W związku z tym nic dziwnego, że musi być wykonany z materiałów najwyższej jakości, żeby zapewnić bezpieczeństwo i wygodę przy jednoczesnym nowoczesnym designie i ekonomicznym zużyciu paliwa. Jeszcze kilkanaście lat temu takie połączenie cech było niemożliwe. Na szczęście technologie rozwijają się z zawrotną prędkością. W wielu autach osobowych i praktycznie we wszystkich autobusach i samochodach ciężarowych ciężkie elementy stalowe są wymieniane na materiały kompozytowe. Wymusza to na producentach nieco inny charakter pracy, ponieważ kompozytów nie kształtuje się tak jak stalowych blach, ale otrzymuje się je we formach. Nierzadko to właśnie formy decydują o jakości gotowego produktu w równym stopniu jak zastosowane surowce. Jednak forma to nie początek. Początkiem jest model. To idealnie przygotowany model stanowi klucz do zbudowania dobrej formy. Ale jak otrzymać idealną powierzchnię modelu?

 

Firma Connector dostarcza gotowe rozwiązanie, jakim jest system pokrywania modelu Appret-Laque. Jest to zestaw produktów do dwuetapowej obróbki modelu. Produkt Nord Appret 230 jest podkładem, który zapewnia dobrą adhezję do praktycznie każdej pokrywanej powierzchni. Szczelnie wypełnia pory w materiałach, z jakich zazwyczaj są budowane modele. Nakłada się go natryskowo jak każdy inny lakier, czy podkład. Utwardzenie następuje pod wpływem inicjatorów zawierających nadtlenek metyloetyloketonu (takich jak Butanox M50). Dodatkowo Nord Appret 230 można  nakładać nawet na pionowe powierzchnie w warstwach do 1 mm bez obaw, że zacznie spływać z modelu. Utwardzony podkład dobrze się szlifuje ze względu na specjalnie zastosowany miękki napełniacz.

 

Na tak przygotowany model można nałożyć specjalny lakier poliestrowy Nord Laque 210. Również ten produkt nakłada się natryskowo. Lakier do utwardzenia wymaga typowego przy produkcji poliestrowej inicjatora nadtlenkowego (np. Butanox M50). Oba produkty są wstępnie przyspieszone, w związku z czym nie jest wymagane dodawanie żadnych  przyspieszaczy. Podobnie jak podkład, Nord Laque 210 jest tiksotropowany. Po utwardzeniu lakier Nord cechuje duża twardość, co pozwala na osiągnięcie bardzo dobrego połysku. Dodatkowo kolor czarny w jakim Nord Laque 210 jest dostępny pozwala dostrzec najdrobniejsze wady powierzchni. Co ważne modele pokryte tymi produktami są wielokrotnego użytku, co ma znaczenie zwłaszcza w przypadku zwiększania produkcji i wykonywania kolejnych form.

 

Gdy już udało nam się rozwiązać problem idealnego modelu należy w oparciu o niego stworzyć formę. Tutaj świetnym rozwiązaniem jest zastosowanie dostarczanego przez firmę Connector systemu formierskiego. W skład systemu wchodzi narzędziowy żelkot epoksywinyloestrowy MaxGuard GT w kolorze zielonym, lub czarnym. Żelkot ten, poza bardzo wysokim połyskiem zapewnia również wysoką wytrzymałość termiczną i mechaniczną gotowej formy. Dodatkowo zwiększeniu wytrzymałości formy służy zastosowanie warstwy barierowej żywicy winyloestrowej AME 6000 T35 . Gdy już mamy gotową wierzchnią warstwę formy, to można przystąpić do budowy jej rdzenia przy użyciu bezskurczowej, specjalistycznej żywicy narzędziowej Aropol XO. Formy przygotowane takim systemem zapewniają setki, a przy odpowiedniej konserwacji tysiące rozformowań praktycznie bez strat jakościowych na elemencie.

 

A z czego przygotowywać laminaty? Bardzo dobrze sprawdza się Aropol M 604, żywica o obniżonej emisji styrenu i podwyższonym HDT. Jest to żywica dająca bardzo dobre parametry laminatu zapewniając przy tym doskonałe parametry przetwórstwa. A co z żelkotami? W branży automotive częściej niż w innych stosuje się lakiery, dlatego szerokie zastosowanie znajduje żelkot podkładowy Enguard SD. Miękki w obróbce i zapewniający dobrą adhezję lakierów sprawdza się znakomicie.

 

 

Poniżej przedruk naszego artykułu w Composites Review.